21 de desembre 2007

AL·LEGACIONS DEL GRUP MUNICIPAL DEL PARTIT DELS SOCIALISTES DE CATALUNYA, A L’APROVACIÓ DE LA MODIFICACIÓ DE LES ORDENANCES FISCALS PER A L’ANY 2008

Exposició de motius



El Partit dels Socialistes de Catalunya entén les ordenances fiscals, com una eina més per la transformació social i la redistribució de la riquesa. La política fiscal que marca un ajuntament és una estratègia molt important de cara a una millor qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes del municipi, i no tan sols això, sinó que l’abast d’aquestes, permeten marcar les polítiques públiques de forma clara, en qüestions claus per el nostre partit i pels valors que defensem com serien el dret a l’habitatge, la igualtat d’oportunitats, la sostenibilitat, i la justícia social.

Entenem que les ordenances fiscals formen part de les principals normes jurídiques generals i obligatòries, dictades per les entitats locals en exercici de la potestat que , per regir els interessos que els són propis i assolir les finalitats que els competeixen, els reconeix l’ordenament jurídic i que tractant-se d’aquesta manifestació normativa en l’àmbit fiscal esdevé de major i vital importància la busqueda del consens amb la resta de grups municipals.

El PSC de Caldes de Montbui lamentem profundament la forma en que l’actual equip de govern ha portat a aprovació les ordenances fiscals per a l’any 2008, impossibilitant el debat amb la resta de formacions polítiques representades al consistori i dificultant el treball d’anàlisi i estudi necessari de les mateixes per part dels grups de l’oposició, tal i com una norma d’aquesta magnitud requereix.

Per tot això, el grup municipal del PSC de Caldes de Montbui varem fer palès en el ple de 9 de novembre la nostra disconformitat en determinades previsions contingudes en l’acord d’aprovació provisional de les ordenances fiscals per a l’any 2008.

Entenent que no hi ha motivació justificada ni raonada a determinades puges que patiran els ciutadans i ciutadanes en cas d’aprovar-se definitivament el text contingut en la proposta d’ordenances fiscals per a l’any 2008 i que aquest acord no es troba acompanyat dels informes tècnics que justifiquin determinades modificacions ni tan sols els informes polítics que puguin raonar-los des d’aquest punt de vista.


Fonaments de dret

Primer.- Aprovació inicial i publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona.

Que el grup municipal del PSC va votar contra l’acord proposat per l’equip de govern de la corporació en el ple extraordinari celebrat el dia 9 de novembre de 2007.
L’acord d’aprovació inicial de les ordenances fiscals va ser publicat al BOP de Barcelona el dia 14 de novembre de 2007.

Segon.- Termini de consulta i al·legacions

I d’acord amb l’art 17.1 de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals que diu:

“1. Los acuerdos provisionales adoptados por las corporaciones locales para el establecimiento, supresión y ordenación de tributos y para la fijación de los elementos necesarios en orden a la determinación de las respectivas cuotas tributarias, así como las aprobaciones y modificaciones de las correspondientes ordenanzas fiscales, se expondrán en el tablón de anuncios de la Entidad durante treinta días, como mínimo, dentro de los cuales los interesados podrán examinar el expediente y presentar las reclamaciones que estimen oportunas.”


Per tot això, presentem les següents al·legacions


Primera.- ORDENANÇA FISCAL NÚM. 1 : Reguladora de l’impost sobre béns immobles.
La previsió de l’increment proposat per l’equip de govern en l’acord d’ordenances fiscals, considerem que és desproporcionat, que suposa un increment innecessari de la pressió fiscal sobre les famílies calderines, sobretot tenint en compte que no està justificat per cap informe tècnic, que pugui argumentar i motivar, l’espectecular increment proposat en el Impost sobre béns immobles per la qual cosa,
Es proposa canviar l’article 7 de l’esmentada ordenança per tal que, el que ara preveu l’ordenança:
Punt 2: “El tipus de gravamen serà del 0,84% quan es tracti de béns urbans”
Quedi redactat de la següent manera:
Punt 2: «El tipus de gravamen serà del 0,68% quan es tracti de béns urbans”

Segona.- ORDENANÇA FISCAL NÚM. 19: Taxes per recollida, tractament i eliminació d’escombraries i altres residus urbans.
La proposta estableix:

“TARIFA 1 Habitatges.

1. A aquest efecte, s’aplicarà la tarifa següent:

CONCEPTE Import anual
Euros
a) Habitatges de caràcter familiar o particular del nucli urbà i de les urbanitzacions següents: Can Valls, Font dels Enamorats, Els Saulons, Can Maspons, Els Lledoners, Torre Negrell i Ragasol. 149,00

b) Habitatges de caràcter familiar o particular situats a la urbanització del Farell i al nucli de Sant Sebastià de Montmajor 214,00


Quan s’acrediti, després de la inspecció tècnica sol·licitada per instància, s’aplicarà una bonificació de fins al 20 % de la taxa de deixalles en funció dels punts que s’aconsegueixin sota la inspecció tècnica.

Cada punt concedit en la inspecció tècnica representarà una bonificació de l’1% del rebut de les deixalles. Per contra cada punt negatiu representarà la reducció d’un punt de bonificació.

PUNTS DE BONIFICACIÓ
Durant la inspecció es concediran 19 punts segons:
8 punts per comprovar que es recull de forma selectiva la fracció orgànica
2 per comprovar que es recullen de forma selectiva els envasos lleugers
3 per comprovar que es recull de forma selectiva d’oli vegetal
2 per comprovar que es recull de forma selectiva el paper i cartró
1 per comprovar que es recull de forma selectiva el vidre
2 per comprovar que es recullen de forma selectiva les piles
1 per comprovar que es recullen de forma selectiva els residus que cal portar a la deixalleria (pintures, fluorescents, medicaments ...)

A part es concedirà un punt al comprovar alguna entrada de mobles o trastos a la deixalleria. En el moment de la inspecció o bé amb la sol·licitud de bonificació s’haurà especificar el dia quan es van portar els mobles o trastos a la deixalleria.

PUNTS NEGATIUS
Durant la inspecció es formularan un total de cinc preguntes relacionades amb la gestió municipal dels residus i formulades sota les directrius de la Regidoria de Medi Ambient. L’objectiu de les preguntes serà acabar de comprovar el coneixement del model de gestió per part del sol·licitant.
Es donarà un punt negatiu per cada pregunta mal contestada i fins a un màxim de 5 punts. En cap cas les preguntes respostes correctament donaran punts positius.
Les preguntes caldrà respondre-les durant la inspecció tècnica.

Les sol·licituds per a la realització de la inspecció caldrà presentar-les abans del 31 de març.”

Considerem que davant la previsió en l’ordenança d’un nou tipus de bonificació, per a garantir la seguretat jurídica dels ciutadans i ciutadanes de Caldes, i evitar la discrecionalitat que pugui portar a discriminacions, l’ordenança o el propi expedient d’aprovació haurien d’incorporar el reglament o la normativa d’aplicació de la bonificació, que contingui la forma en que es portarà a terme la inspecció, el contingut susceptible d’examen, etc.., també el decrement d’ingressos previst a través la bonificació i com afecta en la repercussió del cost del servei.

Tercer.- ORDENANÇA FISCAL NÚM. 17: Taxa per expedició de documents administratius.

La proposta d’ordenança fiscal preveu en el article 6. “Quota tributària 1. La quota tributària es determinarà per una quantitat fixa que s’assenyalarà segons la naturalesa dels documents o expedients que s’han de tramitar, d’acord amb les tarifes següents:


Euros
Epígraf 1. Certificacions
1. Certificats del valor cadastral de finques 14,66
2. Certificats de l'import de l'impost sobre l'increment de Valors de terrenys de naturalesa urbana. 9,00
3. Certificats d’intervenció/tresoreria
a) Certificats de pagament d’impostos 9,00
b) Certificats de càrregues 14,66
4. Certificats de secretaria, acords, còpies d’escriptures i altres 14,66
5. Altres certificacions 14,66
6. Compulses secretaria per ús extern 5,00
Epígraf 2. Documents expedits o estesos per les oficines municipals i altres
1. Còpies de documentació gràfica
a) Fotocòpies Din A4 i similar 0,16
b) Tarja 25 fotocòpies biblioteca 2,13
c) Tarja 50 fotocòpies biblioteca 4,27
d) Transmissió d’informació a traves de fitxers electrònics a suport físic (CD, DVD, llapis de memòria o disc dur extern amb connexió USB) 20,00
2. Despeses de correu 2,22
3. Modificació a les bases de dades de llicències municipals 127,82
4. Expedients de concessió i extracció de publicitat i rètols a la via pública a títol lucratiu. 29,35
5. Preus de dret examen de convocatòries públiques reglamentaries (excepte persones desocupades que acrediti la seva inscripció a l'INEM):

a) Convocatòries Grup A 22,78
b) Convocatòries Grup B 21,09
c) Convocatòries Grup C 19,53
d) Convocatòries Grup D 18,08
e) Convocatòries Grup E 16,74
6. Plaques de Gual Permanent 15,62
(cada 10 anys s’haurà de renovar la placa, mitjançant la corresponent sol·licitud i lliurament, en aquest Ajuntament, de l'anterior placa).

7. Altres documents 16,74
Epígraf 3. Documents relatius a serveis d'urbanisme
1. Cèdules urbanístiques (comprèn certificacions d’aprofitament urbanístic i certificats de serveis urbanístics) 29,70

2. Informes urbanístics (comprèn possibilitats edificatòries i d’un avant-projecte) 15,62
3. Plaques llicències d’obres 13,31
4. Tramitació d’instruments i serveis urbanístics obligatoris no subjectes a cap altra taxa:

a) Si en la tramitació dels expedients recollits en l’ordenança Fiscal de la taxa sobre tramitació d’instruments i serveis urbanístics obligatoris no recau acord d’aprovació inicial (per caducitat, desistiment o renúncia prèvia) i si l’aprovació inicial fos denegada 40%
b) Si en la tramitació dels expedients recollits en l’ordenança Fiscal de la taxa sobre tramitació d’instruments i serveis urbanístics obligatoris no recau acord d’aprovació inicial, però no arriba a recaure acords d’aprovació provisional o definitiva (per caducitat, desistiment o renúncia prèvia) o si l’aprovació provisional o definitiva fos denegada després de l’aprovació inicial: 80%

(Aquests percentatges es calculen en base a l'import que hauria resultat d’aplicar la tarifa continguda en l’article 6 de l’ordenança núm. 26 reguladora de la Taxa per la tramitació d'instruments i serveis urbanístics obligatoris.)

5. Còpies de documentació gràfica
a) Plànols (1,00 x 0,50); per unitat 11,60
b) Fotocòpies Din A4 i similar; per unitat 0,16
c) Fotocòpies Din A3 i similar, per unitat 0,33
d) Suport físic amb còpia informàtica del Pla Ordenació Urbanística Municipal 34,92
6. Assenyalament d'alineació; per metre lineal 2,95
Epígraf 4. Tramitació administrativa d'expedients
1. Tramitació administrativa, a instancia de part, d'expedients de sol.licitud de llicències no subjectes a cap altre taxa:

a) Obres majors i menors amb projecte tècnic
- per metre quadrat de superfície de l'obra 2,69
- tarifa mínima 69,42
b) Obres menors sense projecte tècnic (tarifa fixa) 69,42
c) Obres majors i menors d'ús industrial realitzades als polígons industrials
- per metre quadrat de superfície de l'obra 0,56
- tarifa mínima 69,42
d) Expedients de llicències d'activitats segons l'ORDIIACM
- Activitats sotmeses al règim d'autorització ambiental (annex I de l'ORDIIACM) 778,25
- Activitats sotmeses al règim de llicència ambiental (annex II.1 i II.2 de l'ORDIIACM) 1.167,38
- Activitats sotmeses al règim de llicència municipal d'activitats (annex III de l'ORDIIACM) 538,79

3. Tramitació administrativa, a instancia de part, d'expedients de sol.licitud de llicències no subjectes a cap altre taxa, que no han conclòs per desistiment del subjecte passiu, anterior a la data en la que l'administració hauria d'haver resolt (amb base de càlcul especificada al punt 2 anterior)

a) Si el desestiment es realitza en els primers quinze dies posteriors a la presentació de la sol.licitud inicial al registre 0%

b) Si el desestiment es realitza després dels setze dies posteriors a la presentació de la sol.licitud inicial al registre i abans dels 120 dies. 50%

c) Si el desestiment es realitza després dels 120 dies posteriors a la presentació de la sol.licitud 75% “

Considerem que en l’epígraf 2.1.d) no queda específicat si l’aportació del suport al que s’ha de transmetre el fitxer sol·licitat per l’interessat la realitza l’Ajuntament o si és per part de la persona interessada, o si depèn del tipus de suport l’aportació del suport es fa per part de l’interessat o de l’Ajuntament.
No queda especificat tampoc en aquest punt si aquest preu fa referència a un límit de pes determinat del fitxer sol·licitat o si en canvi aquest preu és independent del pes del fitxer.

L’epígraf 2 apartat 5 realitza una classificació per grup continguda en la legislació anterior i que s’hauria de preveure el que conté la nova legislació.

L’epígraf 3.5 d) no específica quin tipus de còpia informàtica s’ofereix i que aquest aspecte hauria de quedar clar en el redactat.

Considerem que aquest article no respecte l’article 16 .1 de la Llei Reguladora de les Hisendes locals que diu:

“1. Las ordenanzas fiscales a que se refiere el apartado 1 del artículo anterior contendrán , al menos:
a) la determinación del hecho imponible...”


Quart.- ORDENANÇA FISCAL NÚM. 18: Taxa per prestació de serveis en cementiris locals, conducció de cadavers i altres serveis funebres de caràcter local.

Euros
Epígraf primer. Concessió de drets funeraris
1. Sobre panteons per metre quadrat 1.721,87
2. Sobre nínxols de 1a. Classe 3.468,98
3. Sobre nínxols de 2a. Classe 1.725,29
4. Sobre nínxols de 3a. Classe 837,34
5. Sobre columbaris 287,09
Epígraf segon. Concessió de drets funeraris a dos anys prorrogables
La concessió de drets funeraris temporals ha de ser, com a mínim, per dos anys. En el moment de la concessió es pagarà el 17,37% sobre el preu de concessió dels drets funeraris que resulti fixat a la tarifa de l’ordenança vigent, corresponent als dos primers anys. A partir dels tercer any es pagarà anualment el 8,69%

Únicament es podran concedir drets funeraris temporals sobre nínxols de 3ª classe.

Epígraf tercer. Inhumacions o exhumacions
1. De panteons 114,74
2. De nínxols de 1a. Classe 72,00
3. De nínxols de 2a. Classe 57,61
4. De nínxols de 3a. Classe 42,74
5. De fossa comuna 22,07
Epígraf quart. Conservació i vigilància
1. Panteons 284,85
2. Nínxols de 1a. Classe 142,17
3. Nínxols de 2a. Classe 47,48
4. Nínxols de 3a. classe 19,00
5. Columbaris ---
Epígraf cinquè. Trasllats
a) Els trasllats de restes de nínxol dins del recinte del cementiri en l’acte d’inhumació d’un cadàver, tributaran els drets corresponents a la inhumació del cadàver i a més, un 50% de la taxa sense inhumació del cadàver.
b) Els trasllats de restes de nínxols dins del recinte del cementiri, sense inhumació del cadàver, tributaran les quantitats següents:
1. A panteons 202,51
2. A nínxols de 1a. Classe 101,25
3. A nínxols de 2a. Classe 71,58
4. A nínxols de 3a. classe i columbaris 43,66
5. A la fossa comuna 28,81
Epígraf sisè. Expedició de permisos de títols
a) Expedició de duplicats de títols 14,66
b) Permís de col·locar làpides:
1. A nínxols de 1a. Classe 36,00
2. A nínxols de 2a. Classe 17,98
3. A nínxols de 3a. classe i columbaris 9,00

Quan les modificacions en relació a l’estructura del cementiri, canvi de denominació d’illes, nova numeració, o qualsevol altre canvi substancial que afecti a un número important de titulars, aconselli portar a terme una revisió general de títols de propietat, per l’expedició dels nous títols que hagin de lliurar-se es pagarà l’import de 14,66 euros per unitat.

Considerem respecte a la taxa per prestació de serveis en cementiris locals que la diferència d’increment que hi ha entre els preus dels panteons, ninxols de primera , ninxols de segona i ninxols de tercera no està justificada i que per tant sigui d’aplicació l’increment del 2,4 % per a totes les categories i no pateixin un increment tan superior les de categories inferiors.


Cinquè.- manca dels informes econòmic financers relatius a les taxes que es modifiquen

La llei d’hisendes locals, anteriorment citada, diu:

“Artículo 24. Cuota tributaria
2. En general, y con arreglo a lo previsto en el párrafo siguiente, el importe de las tasas por la prestación de un servicio o por la realización de una actividad no podrá exceder, en su conjunto, del coste real o previsible del servicio o actividad de que se trate o, en su defecto, del valor de la prestación recibida.
Para la determinación de dicho importe se tomarán en consideración los costes directos e indirectos, inclusive los de carácter financiero, amortización del inmovilizado y, en su caso, los necesarios para garantizar el mantenimiento y un desarrollo razonable del servicio o actividad por cuya prestación o realización se exige la tasa, todo ello con independencia del presupuesto u organismo que lo satisfaga. El mantenimiento y desarrollo razonable del servicio o actividad de que se trate se calculará con arreglo al presupuesto y proyecto aprobados por el órgano competente.”


Per tant, demanem que s’incorporin a l’expedient d’ordenances fiscals per a l’any 2008 els informes econòmics financers relatius a les taxes establertes a les ordenances fiscals.